Lietuvoje pradėtas testuoti pirmasis biometanu varomas vilkikas, kuriuo šalies įmonės pasikeisdamos galės naudotis net vienerius metus. Ši jungtinė „Scania Lietuva“ ir „SG dujos“ iniciatyva tapo įmanoma Lietuvai šiemet prisijungus prie tarptautinės prekybos žaliosiomis dujomis (biometanu) garantijų sistemos. Pirmoji vilkiką išbandė bendrovė „Hegelmann Logistics“.

Rugpjūčio mėnesį, Į Lietuvą per dujų iš atsinaujinančių energijos išteklių kilmės garantijų registro sistemą „SG dujos“ iš Danijos importavo pirmąsias 10 megavatvalandžių (MWh) biometano, kuriam „Amber Grid“, suteikė tai įrodančias dujų kilmės garantijas. Garantija patvirtina, kad dujos buvo pagamintos naudojant atsinaujinančius energijos išteklius.

„Nepaisant suirutės tarptautinėse degalų rinkose dėl kylančių energijos išteklių kainų, Europos Sąjungos pasirinktas žaliasis kursas yra ilgalaikis, todėl turime ruoštis esminiams pokyčiams čia ir dabar. Nusprendėme paskirti visą mūsų įsigytą biometaną tam, kad Lietuvos transporto įmonės kuo greičiau ir kuo mažesnėmis sąnaudomis galėtų persitvarkyti savo transporto ūkius ir jau dabar į strateginius planus įsitrauktų alternatyviaisiais degalais varomas priemones. Sparčiau ruoštis negrįžtamoms permainoms skatina ir ES Žaliojo kurso politika bei Lietuvoje šiemet priimtas alternatyviųjų degalų įstatymas. Nuo 2026 m. numatyta, kad netaršiomis transporto priemonėmis bus laikomas transportas, naudojantis biometaną arba metano ir vandenilio mišinius. Įstatyme apibrėžta atsakomybė ir transporto parkams, kurie laiku nesuskubs persitvarkyti. Biometanas yra itin švarūs degalai, kurie artimiausius penkerius metus bus pagrindinė alternatyva pereinant prie nulinės ar artimos nulinei CO2emisijos degalų rūšių“, – sako Vidas Korsakas, „SG dujos “ komercijos direktorius.

Pasak „Scania Lietuva“ pardavimų vadovo Ramūno Saveikio, „Scania“ kaip sunkvežimių gamintojas siekia suteikti Lietuvos transporto įmonėms galimybę iš arčiau susipažinti su naujos kartos dujinio vilkiko technologija.

„Dekarbonizacija transporto sektoriuje turi vykti dėl klimato kaitos ir akivaizdu, kad laukti nebegalima. Biometanu varomas vilkikas CO2 emisijas iš karto sumažina iki 90 proc., iki minimumo sumažėja ir į aplinką išmetamų kietųjų kenksmingųjų dalelių, azoto junginių, tad tokių transporto priemonių plėtra labai stipriai prisidėtų prie poveikio klimato kaitai mažinimo ir prie Žaliojo kurso tikslų įgyvendinimo. Lietuvos transporto sektoriuje sunkusis komercinis transportas išmeta apie 50 proc. CO2 emisijų“, – sako R. Saveikis.

Prognozuoja, kad kas penktas naujas vilkikas bus dujinis

„Norime kuo greičiau sulaužyti senus mitus, kad ateities technologijos negali būti naudojamos šiandien, kad tai kažkas sudėtingo, tolimo, brangaus ir nesaugaus. Suteiksime galimybę išbandyti biometanu varomą vilkiką visoms norinčioms įmonėms. Manome, kad per artimiausius penkerius metus Lietuvoje biometanu bus varomi 20 proc. naujai įsigyjamų sunkiasvorių sunkvežimių“, - sako R. Saveikis.

Išbandomas naujos kartos „Scania“ biometano vilkikas leis įmonėms pačioms išsigryninti rūpimus skaičius – degalų suvartojimo, nuvažiuojamo atstumo, eksploatavimo kaštus, variklio resursus, likutinę vertę rinkoje ir t.t.

„Baltijos šalyse dujinių, metanu varomų ir biometaną galinčių naudoti transporto priemonių per paskutinius trejus metus jau pardavėme apie 50. Šios transporto priemonės labai sėkmingai dirba įvairiuose sektoriuose – ne tik vežant krovinius standartinėmis tentinėmis ir šaldytuvinėmis puspriekabėmis, bet ir statybose, pervežant naftos produktus, taip pat pienininkystėje. Išanalizavę Lietuvos rinką, padarėme išvadą, kad toks vilkikas galėtų būtų pritaikomas beveik visose srityse. Pilnai užpildžius bakus juo galima nuvažiuoti 500 – 600 km, o specialiai užsakius didesnius bakus nuvažiuojamą atstumą galima padidinti iki 800 km. Tokia transporto priemonė idealiai tinka regioniniams pervežimams, transportuojant įvairius krovinius Lietuvoje arba dirbant Baltijos šalyse“, – sako R. Saveikis.

Pasak „Hegelmann Logistics“ direktoriaus Andriaus Šumskio, visuose verslo sektoriuose vis labiau jaučiasi poreikis būti atsakingiems už savo veiklos poveikį gamtai, būti tvaresniems, todėl „Hegelmann Logistics“ sparčiai juda pasirinktu tvarumo kursu. „Kai išgirdome apie galimybę išbandyti naują dujinį biometanu varomą vilkiką, nedvejojome ir džiaugiamės, kad tapome pirmieji rinkoje, kurie vežėme krovinius Lietuvoje biometanu varomu transportu. Tikimės, kad galėsime naudotis šiais biometanu varomais vilkikais Lietuvoje, o vėliau ir visoje Europoje“ – sako A. Šumskis.

Vilkiką išbandžiusio „Hegelmann Logistics“ vairuotojo Gražvydo Juodžio akimis, biometano vilkikas nustebino švara ir paprastumu. „Išbandžiau užsipylimą dujomis ir labai nustebau, kad daug paprasčiau ir švariau, nei pildant dyzelinu. Vilkiką vairavau visą dieną ir pastebėjau, kad vibracija daug mažesnė nei važiuojant dyzelinu, variklis dirba daug tyliau vairavimas daug patogesnis. Viskas elementaru, patogu, apgalvota specialiai vairuotojui, kad palengvintų darbą. Visa kita kaip kituose vilkikuose - sėdi ir važiuoji“, – įspūdžiais dalinosi G. Juodis.

Biometanas – efektyviausia degalų rūšis įmonėms siekiant staigiai sumažinti CO2 emisijas

Pasak projekto iniciatorių, pažangiose transporto valstybėse – Vokietijoje, Skandinavijos šalyse, Italijoje metanu ir biometanu varomų transporto priemonių skaičiuojama dešimtimis tūkstančių.

„Skaičiai rodo, kad šiandien biometanas yra bene efektyviausi degalai kaštų prasme kaip sumažinti CO2 emisijas ir pats tinkamiausias atsakymas į klimato kaitos klausimus. Be to, gaminant biometaną, sprendžiami ir atliekų sutvarkymo klausimai. Pačiu artimiausiu metu didžiulį potencialą turi ir biometanu varomas smulkusis komercinis transportas, galintis reikšmingai išspręsti miestų taršos problemas“, – sako V. Korsakas.