SGD autobusai Kaune: pirmųjų mėnesių patirtis

2012 rugsėjo 4


kaunas_auto

 

Bendrovės „Kauno autobusai“ darbuotojai pirmieji iš Lietuvos keleivių vežėjų sulaukė ekologiškų autobusų, įsigytų už Europos Sąjungos struktūrinės paramos Sanglaudos fondo lėšas pagal priemonę „Kompleksinė viešojo transporto plėtra“. Iš viso Kauno miestui skirti dvidešimt keturi suspaustas gamtines dujas (SGD) naudojantys autobusai.

 Pirmosios kregždės

„Solaris Urbino 12 CNG“ į Laikinąją sostinę atvyko baigiantis pavasariui. Į miesto gatves pirmieji naujutėliai dujiniai autobusai išvažiavo birželio 11-ąją. Kauniečių „Solaris“ – pirmieji nauji suspaustas gamtines dujas naudojantys autobusai Lietuvoje. Iki šiol SGD autobusais keleivius vežė Vilniaus, Klaipėdos bei Šiaulių viešojo transporto įmonės, tačiau jų darbuotojai įsigijo jau pavažinėtus suspaustas gamtines dujas naudojančius autobusus.

„Stengiamės naujuosius „Solaris Urbino“ eksploatuoti kaip įmanoma intensyviau. Kiekvienam iš jų skyrėme po tris vairuotojus, taigi autobusai mieste dirba visą dieną. Kol kas galima teigti, jog naujosiomis transporto priemonėmis patenkinti ir vairuotojai, ir keleviai. Jos ekologiškos bei neteršiančios miesto“, – sako bendrovės „Kauno autobusai“ generalinis direktorius Mindaugas Grigelis.

Degalai – pigiau

Autobusai veža keleivius visais miesto maršrutais. „Vienintelis reikalavimas – kad autobusai vienu metu negrįžtų į parką, kadangi iš vakaro tenka jų balionus pripildyti suspaustomis gamtinėmis dujomis. SGD autobusų grafikus stengiamės sudaryti taip, kad tarp jų parvykimo į įmonę susidarytų tam tikras intervalas“, – aiškina M. Grigelis.

Ant kiekvieno iš autobusų stogo sumontuota po šešis iš specialių kompozitinių medžiagų pagamintus „Raufoos“ balionus. Juose iš viso telpa 1284 litrų degalų. Tiek autobusams pakanka nuvažiuoti ne mažiau kaip 400 kilometrų. „Nors autobusus intensyviai eksploatuojame dar tik porą mėnesių, jau paaiškėjo, kad 100 kilometrų jie sunaudoja apie 50-55 kub. m gamtinių dujų. Taigi jei skaičiuotume vien išlaidas degalams, jų eksploatacija būtų pigesnė,“ – sako M. Grigelis.

Įmonės vadovas viliasi, jog ekonomija bus dar didesnė brangstant dyzelinui. „Litro dyzelino kaina pastaruoju metu jau priartėjo prie penkių litų ribos. Suspaustos gamtinės dujos taip sparčiai nebrangsta, šiuo metu jos kainuoja maždaug pusantro karto pigiau“, – teigia M. Grigelis.

Priežiūrai – specialios dirbtuvės

Tačiau, nepaisant mažesnės degalų kainos, SGD autobusų priežiūra kainuoja brangiau. Be to, kauniečiai privalo įsirengti specialias Europos Sąjungos reikalavimus atitinkančias remonto dirbtuves. „Iki žiemos dirbtuvės SGD autobusams prižiūrėti bei remontuoti parke pradės veikti. Darbai šiek tiek užtruko, kadangi specialius stoglangius joms turėjome užsisakyti net iš Italijos“, – kalba „Kauno autobusų“ vadovas.

Tokie stoglangiai reikalingi todėl, kad gamtinės dujos lengvesnės už orą. Jas naudojant, būtina įrengti specialią ventiliavimo įrangą. „Jei susidarytų dujų nuotekis, jos kauptųsi patalpos viršuje. Tuomet specialūs davikliai pasiųstų signalą elektromechaniniam langų atidarymo mechanizmui, kuris automatiškai atvertų stoglangius. Tuo pačiu įsijungtų ir ventiliavimo sistema, kuri dideliais kiekiais išstumtų orą kartu su nutekėjusiomis dujomis į lauką. Kartu pasigirstų ir garso signalas”, – apie remonto dirbtuvių ypatumus pasakoja M. Grigelis.

Įrengiant specialias dirbtuves, reikia tinkamai sutvarkyti ir elektros instaliaciją: jungikliai bei kištukų lizdai turi būti pritaikyti pavojingai aplinkai, o kiti elektros įrenginių valdymo blokai iškelti už patalpų. Taip pat privalu įrengti specialų apšvietimą bei šviestuvus, nesukeliančius nė menkiausios kibirkšties.

(parengta pagal www.ebus.lt informaciją)