Vežėjai derasi su ispanais dėl techninių reikalavimų perkamiems autobusams

2012 spalio 4


OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pardavusi vadinamuosius taršos leidimus Ispanijai, Lietuva dalį lėšų – apie 90 milijonų litų – skyrė ekologiškiems autobusams pirkti. Už šias lėšas planuojama nupirkti apie šimtą naujų ekologiškų transporto priemonių.

Autobusai – iš vieno tiekėjo 

Dalyvauti projekte „Mažai taršių miesto autobusų keitimas atnaujinant autobusų parko transporto priemones“ pageidavimą pareiškė Telšių, Raseinių, Ukmergės, Marijampolės, Panevėžio autobusų parkai, taip pat, „Vilniaus viešasis transportas“, „Kauno autobusai“, „Klaipėdos autobusai“, „Elektrėnų komunalinis ūkis“ ir Šiaulių „Busturas“.

Remiantis ispanų reikalavimais, Lietuva privalo įsigyti dešimt hibridinių – suspaustomis gamtinėmis dujomis bei elektra – varomų autobusų. Šias transporto priemones Europoje gamina du gamintojai – Ispanijos kompanijos „Castrosua“ ir „TATA Hispano“. Dar vienas Ispanijos Vyriausybės reikalavimas – konkurso sąlygų skaidyti negalima, visos transporto priemonės turi būti perkamos iš vieno tiekėjo. Tai reiškia, kad visi įsigyjami autobusai turėtų būti ispaniški.

Šį konkurso sąlygų reikalavimą vienas iš dalyvių apskundė teismui, tačiau ieškinį atmetė tiek pirmosios instancijos, tiek ir apeliacinis teismai. Taigi sąlyga įsigyti visus autobusus iš vieno tiekėjo liko galioti.

Konkursas neįvyko 

Viešųjų pirkimų konkursą centralizuotai pirkti autobusus visoms programoje dalyvaujančioms keleivinio transporto įmonėms patikėta Centrinei projektų valdymo agentūrai (CPVA), kuri pagal vežėjų pateiktus įgaliojimus paskelbė atvirą konkursą.

Šių metų pavasarį, atplėšus konkurso dalyvių vokus, paaiškėjo: jame dalyvavo abi SGD ir elektra varomus autobusus gaminančios Ispanijos kompanijos – „Castrosua“, sudariusi jungtinės veiklos sutartį su „Transmitto“, IVECO bei TATA „Hispano“.

Abiejų dalyvių atitikimo kvalifikaciniams reikalavimams vertinimo procedūros truko keletą mėnesių, kol CPVA nustatė, kad nė vienas pasiūlymas neatitiko konkurso sąlygose numatytų reikalavimų. Konkursas paskelbtas neįvykusiu. „Manau, kad funkciją rengti viešųjų pirkimų konkursą derėtų skirti vienam iš pareiškėjų, jau anksčiau vykdžiusiam panašius pirkimus ir turinčiam patirties. Naujai paskirta institucija turėtų sudaryti pirkimų komisiją, kurios sudėtyje būtų ir kitų pareiškėjų atstovai“, – sakė Lietuvos Aplinkos apsaugos investicijų fondo direktorius Arvydas Dragūnas.

Rengti konkursą, kaip pagal projektą gaunančiai daugiausia autobusų, pasiūlyta bendrovei „Vilniaus viešasis transportas“. „Esame vykdę panašius pirkimus ir anksčiau, turime reikiamos patirties, todėl galėtume imtis šio darbo. Žinoma, jei tam pritartų kitos projekte dalyvaujančios keleivinio transporto įmonės“, – sakė bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis.

Kolegos iš kitų autobusų parkų su tokia sąlyga sutiko, ir bendrovė „Vilniaus viešasis transportas” įgaliota vykdyti viešojo pirkimo konkursą.

Sąlygos derinamos 

Bendrovių atstovai drauge suderino būsimų autobusų technines sąlygas ir nusiuntė jas peržiūrėti ispanams.

„Neseniai ispanai atsiuntė dar kartą pataisytas konkurso sąlygas. Kai kurioms iš jų negalime pritarti. Pavyzdžiui, ispanai siūlo autobusus su vienavėrėmis durimis. Mes, dirbdami dideliame mieste ir veždami daug keleivių, pageidaujame transporto priemonių su dvivėrėmis durimis, kurių formulė 2+2+2“, – aiškina bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ technikos direktorius Juozas Grabys. Be to, keleivių vežėjų pageidavimu, visi autobusai turėtų būti pritaikyti važinėti tiek žiemą, esant temperatūrai nuo -30o C iki +30o C.

„Dar viena ispanų pasiūlyta pataisa – mažesnės talpos dujų balionai. Intervalas, kurį jie siūlo nuvažiuoti vieną kartą pripildytais bakais, mūsų netenkina – jis sudaro vos 150 km/val. Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir kituose miestuose yra maršrutų, kur nuvažiuojama po 350–400 kilometrų per dieną. Autobusai, kuriuos tektų vidury dienos grąžinti į parką ir iš naujo pripildyti degalų, mums nereikalingi. Ši sąlyga mums yra labai svarbi, todėl jos keisti neketiname“, – aiškina J. Grabys.

Be to, vežėjai pageidauja balionų, kuriuos būtų galima eksploatuoti ne mažiau nei 15 metų. „Mūsų žiniomis, dauguma dujų balionų gamintojų, tokių kaip „Raufoss“, SCI, „Dynatek“, „Faber industry“, „Hydac“ ir kt) gamina dujų balionus, numatytus eksploatuoti ne trumpiau kaip 20 metų. Mūsų šalyje šiuo metu nėra įmonės, galinčios atlikti dujinių balionų techninę apžiūrą, t.y. didelio slėgio (300 barų) hidraulinį išbandymą, ir suteikti jiems sertifikatą. Todėl ilgesnis jų eksploatacijos terminas mums taip pat labai svarbus veiksnys“, – teigia J. Grabys.

Keleivinio transporto įmonių atstovai pageidauja, kad visi autobusai būtų identiški. „Jei skirtingos įmonės pirktų skirtingus autobusus, tektų keisti konkurso sąlygas, jiems prireiktų daugiau detalių – tai reikštų daugiau dalyvių konkurse bei dar daugiau skirtingų sutarčių. Be to, Viešųjų pirkimų įstatymas draudžia sudaryti sutartis kitomis sąlygomis, negu buvo pateiktas pasiūlymas“, – kalba J. Grabys.

Lietuvos keleivių vežėjų pateiktas pastabas dar sykį nagrinės ispanai. „Tikimės, jog šįkart procedūros užtruks trumpiau, ir jau netrukus galėsime paskelbti viešųjų pirkimų konkursą naujiems ekologiškiems autobusams pirkti“, – sako G. Nakutis.

Priminsime, kad dešimčiai Lietuvos keleivinio transporto įmonių skirta lėšų šimtui autobusų pirkti. Kiekvienai įmonei paskirstyta po vieną hibridinį autobusą. Be jų, vilniečiams skirta lėšų įsigyti 21, kauniečiams – 14, klaipėdiečiams – 11, šiauliečiams, telšiškiams ir panevėžiečiams – po 8, marijampoliečiams – 7, raseiniškiams – 6, ukmergiečiams – 5, elektrėniškiams – 3 SGD autobusams.

(www.ebus.lt informacija)